مصرف زیاد پروتئین حیوانی  وافزایش خطر ابتلا به دیابت

 بر اساس تحقیق جدید  دانشمندان دانشگاه Wageningenدر هلند  خطر ابتلا به دیابت نوع  2 در افرادی که مقادیر زیادی پروتئین بخصوص پروتئین هایی با منبع  جانوری مصرف می کنند، افزایش می یابد.

دانشمندان با آنالیز یک مطالعه ی بزرگ بروی بالغین اروپایی(مطالعه ای که قبلاً انجام شده بود) به بررسی اطلاعات گردآوری شده از رژیم غذایی، میزان فعالیت فیزیکی، قد، وزن، اندازه دور کمر این افراد پرداختند. سپس با پیگیری افراد شرکت  کننده ابتلا به دیابت دراین افراد ارزیابی  کردند.

آنالیز نتایج نشان داد افرادی که بیشترین  مقدار پروتئین (حدود 111 گرم در روز) را مصرف  می کردند 17 درصد  بیشتر  از افرادی که حداقل مقدار پروتئین  (72 گرم درروز ) را مصرف می کردند  به دیابت  مبتلا شدند. این خطر در افرادی که بیشتر از پروتئین حیوانی (78 گرم در روز) استفاده می کردند  درمقایسه با افرادی که حداقل مقدار پروتئین حیوانی  (حدود 36 گرم درروز) را مصرف می کردند تا 22 درصد افزایش یافت.

این یافته ها در مجله ی Diabetes Careمنتشر شد. به گفته ی محققین  افرادی  که بیشترین  مقدار پروتئین را مصرف می کنند  یعنی  حدود 15 درصد  از کالری روزانه ی  خود را از گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده، ماکیان، ماهیها و لبنیات دریافت می کنند بیشترین  احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند  اما مصرف پروتئین های با منبع  گیاهی با افزایش خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 همراه نمی باشد.

دکتر Frank Huاز دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد در بوستون  می گوید: جایگزین نمودن  گوشت قرمز و فرآوری شده با پروتئین های گیاهی می تواند درپیشگیری از ابتلا به دیابت  نوع 2 جلوگیری  کند  بهترین منابع  پروتئین های گیاهی عبارتند از: حبوبات، غلات کامل ومغزهای مغذی که البته درمطالعات  پیشین ثابت شده است خطر ابتلا به دیابت  با مصرف این نوع  پروتئین ها کاهش می یابد .

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/Apr/high-intake-of-animal-protein-may-raise-diabetes-risk-93023676.html

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا